امروزه نقش منابع انسانی در کسب نتایج سازمانی بر هیچ کسی پوشیده نیست. منابع انسانی نقشِ حیاتی در موفقیت سازمانها داشته و به عنوان یک مزیت رقابتی مطرح میگردند. شاید بتوان تفاوت سازمان های متعالی و سایر سازمان ها را در میزان بهره برداری آنها از این سرمایه ی ارزشمند دانست. تحقیقات حاکی از آن است که:
- کارکنان با اثربخشی بالاتر (تعلق سازمانی بالاتر و توانمندی بالاتر)، عملکردی در حدود ۲۰ درصد بیشتر از سایر کارکنان داشته و احتمال خروج از خدمت آنها به میزان ۸۷ درصد کمتر از سایرین میباشد.
- شرکتها و سازمان هایی که از اثربخشی بالای کارکنان برخوردارند، به میزان ۴٫۵ برابرِ شرکتها و سازمان های با اثربخشی پایین کارکنان، درآمد داشته اند.
- در شرکتها و سازمان هایی که از اثربخشی بالای کارکنان برخوردارند، مشتریان از رضایت بالای ۸۰ درصد برخوردار می باشند.
شرکت هی گروپ (Hay Group) یکی از معتبرترین شرکت های مشاوره ی مدیریت در دنیا هست. این شرکت مدلی را توسعه داده است که فراتر از رضایت کارکنان، به اثربخشی کارکنان می پردازد. در واقع، با انجام نظرسنجی بر اساس مدل هی گروپ، عواملی که روی اثربخش بودن کارکنان در سازمان تأثیر دارند، شناسایی میشوند. بر طبق این مدل، دو بُعد اصلی تعلق سازمانی کارکنان (Engagement) و توانمندی کارکنان (Enablement) بر اثربخشی کارکنان مؤثر هستند که هر کدام از اینها دارای پیشران هایی می باشند.
سنجش و تحلیل اثربخشی کارکنان بر اساس مدل هی گروپ (Hay Group)، دستاوردهای زیر را برای شرکتها و سازمانهای متقاضی به همراه خواهد داشت:
- آسیب شناسی جامع سیستم مدیریت منابع انسانی شرکت و احصاء مسائل و دغدغه های این حوزه از منظر کارکنان و مدیران
- سنجش وضعیتِ منابع انسانی شرکت در دو بُعد تعلق سازمانی و توانمندی
- سنجش وضعیت پیشران های سازنده ی تعلق سازمانی کارکنان و توانمندی کارکنان
- دسته بندی دپارتمان های مختلفِ شرکت در نواحی چهارگانه ی اثربخش، غیر اثربخش، جداشده و سرخورده
- دسته بندی کلی کارکنان در نواحی چهارگانه ی کارکنان ستاره، کارکنان کوشا، کارکنان توانا و کارکنان مضطرب و مقایسه ی آن با نُرم جهانی
- ارائه ی برنامه ها و پروژه های بهبود و اولویت های سازمان یا شرکت در حوزه ی مدیریت منابع انسانی