نظام مدیریت ارتباطات درون سازمانی (داخلی)
در تحقیق جامعی که به منظور بررسی راههای افزایش بهرهوری در شرکتهای تجاری به عمل آمده است، مشخص شد که عدم استفاده صحیح از اطلاعات و فنونِ ارتباطات میان مدیران و کارکنان، یکی از مهمترین عـلل ناکامی این شـرکتها در دستـیابی به اهداف سازمانی و رقابتی شدنِ آنها بوده است. ارتباطاتِ اثربخش یعنی؛ تمامِ آنچه را که فرستنده پیام به هر طریقی – کلامی یا غیر کلامی – ارسال داشته است، مقصد یا گیرنده پیام دریافت کند؛ به نحویکه دریافت کننده پیام، آن را همانگونه تفسیر نماید که مورد نظر فرستنده باشد و انتظار فرستنده و واکنش گیرنده بر یکدیگر منطبق گردد.
متأسفانه به دلیل غیر ملموس بودنِ تأثیر ارتباطات در بهبود فعالیتهای یک سازمان و دستیابی به اهدافِ تعیین شده، تاکنون توجه کافی به این موضوع نشده است؛ در حالیکه تجربه ثابت کرده است که اغلبِ سوء تفاهم ها و اختلافهای بیجهت در سطح مدیریت و کارکنان، ناشی از فقدان یک سیستم ارتباطی صحیح داخلی یا عدم کارایی سیستمهای ارتباطی موجود در سطوح مختلف سازمان میباشد. بر این اساس، یکی از اقداماتِ مهم مدیران، ایجاد فرایند ارتباطی مؤثر یا بهبود فرایندهای ارتباطی موجود است. بدیهی است وجود چنین فرایندی موجب بهروزی، شادبودن، سلامت جسمی و روانی، کاهش ترک شغل و افزایشِ علاقه کارکنان به مدیران و سازمان و در نهایت، افزایش بهرهوری خواهد شد.
استقرار نظام مدیریت ارتباطات درون سازمانی دستاوردهای زیر را برای شرکتها و سازمانهای متقاضی به همراه خواهد داشت:
- سنجش ميزان تحقق اهداف تعيين شده برای سيستم ارتباطات داخلي و اثربخشي هر يك از كانالهای ارتباطي
- شناسایی کانالهای ارتباطی مناسب و مورد اعتماد افراد و نیازهای ارتباطی کارکنان در سه حوزه ی فرد، شغل و سازمان و میزانِ تأمین آن ها در وضع کنونی
- طراحی و استقرار کانالهای ارتباطی مناسب شامل: کانالهای الکترونیکی، کانالهای دیداری، کانالهای شنیداری و …
- تدوین کلیه ی فرمهای موردنیاز مانند فرمهای ملاقاتهای حضوری، فرمِ گزارش جلساتِ هماندیشی و …