افق اندیشه سازان پارسه

نظام مدیریت ارتباطات درون سازمانی (داخلی)

در تحقیق جامعی که به منظور بررسی راه­‌های افزایش بهره­‌وری در شرکت­‌های تجاری به عمل آمده است، مشخص شد که عدم استفاده­ صحیح از اطلاعات و فنونِ ارتباطات میان مدیران و کارکنان، یکی از مهم­ترین عـلل ناکامی این شـرکت‌­ها در دستـیابی به اهداف سازمانی و رقابتی­ شدنِ آن­ها بوده است. ارتباطاتِ اثربخش یعنی؛ تمامِ آنچه را که فرستنده  پیام به هر طریقی – کلامی یا غیر کلامی – ارسال داشته است، مقصد یا گیرنده­ پیام دریافت کند؛ به­ نحوی­‌که دریافت­ کننده پیام، آن را همانگونه تفسیر نماید که مورد نظر فرستنده باشد و انتظار فرستنده و واکنش گیرنده بر یکدیگر منطبق گردد.
متأسفانه به دلیل غیر ملموس ­بودنِ تأثیر ارتباطات در بهبود فعالیت­‌های یک سازمان و دستیابی به اهدافِ تعیین­ شده، تاکنون توجه کافی به این موضوع نشده است؛ در حالی­‌که تجربه ثابت کرده است که اغلبِ سوء تفاهم ‌ها و اختلاف‌­های بی­‌جهت در سطح مدیریت و کارکنان، ناشی از فقدان یک سیستم ارتباطی صحیح داخلی یا عدم کارایی سیستم­‌های ارتباطی موجود در سطوح مختلف سازمان می­‌باشد. بر این اساس، یکی از اقداماتِ مهم مدیران، ایجاد فرایند ارتباطی مؤثر یا بهبود فرایندهای ارتباطی موجود است. بدیهی است وجود چنین فرایندی موجب بهروزی، شادبودن، سلامت جسمی و روانی، کاهش ترک شغل و افزایشِ علاقه­ کارکنان به مدیران و سازمان و در نهایت، افزایش بهره­‌وری خواهد شد.
استقرار نظام مدیریت ارتباطات درون­ سازمانی دستاوردهای زیر را برای شرکت­‌ها و سازمان­‌های متقاضی به همراه خواهد داشت:

  • سنجش ميزان تحقق اهداف تعيين­ شده برای سيستم ارتباطات داخلي و اثربخشي هر يك از كانال‌­های ارتباطي
  • شناسایی کانال­‌های ارتباطی مناسب و مورد اعتماد افراد و نیازهای ارتباطی کارکنان در سه حوزه­ ی فرد، شغل و سازمان و میزانِ تأمین آن­ ها در وضع کنونی
  • طراحی و استقرار کانال­‌های ارتباطی مناسب شامل: کانال­‌های الکترونیکی، کانال­‌های دیداری، کانال­‌های شنیداری و …
  • تدوین کلیه­ ی فرم­‌های موردنیاز مانند فرم‌­های ملاقات­‌های حضوری، فرمِ گزارش جلساتِ هم‌­اندیشی و …
 
پیمایش به بالا